Kernachtig stappenplan voor succesvolle acquisitie

Je hebt een product of dienst die interessant is voor een belangrijke organisatie. Je wilt met hen in gesprek komen maar dat is moeilijk. Het is van cruciaal belang dat je met de juiste propositie binnenkomt bij de juiste persoon. Immers ‘You never get a second chance to make a first impression!’

Voor veel ondernemers is koude acquisitie een nachtmerrie. Dat is niet onbegrijpelijk. Het vraagt lef en geduld om in contact te komen met de juiste beslisser. Een paar mailtjes versturen volstaat niet. Welke stappen moet je zetten om succesvol binnen te komen bij de klant van je dromen?


3 gouden tips


1. Maak je huiswerk!

Begin bij het begin. Doe uitgebreid research. Stel niet jouw product of dienst centraal maar de behoefte van jouw droomklant. Laat zien dat je je hebt verdiept in het bedrijf. Onderzoek wie hun klanten zijn, hoe hun distributiekanalen zijn georganiseerd, in welke fase van de bedrijfslevenscyclus zij zitten en wie de beslissers binnen de organisatie zijn.


2. Benut je netwerk (en breidt het uit)

Onderzoek welke strategische partners samenwerken met het bedrijf. Kijk op LinkedIn of je bij de strategische partners connecties hebt en ga met hen in gesprek. Bekijk wat zij voor jou kunnen betekenen en vraag indien mogelijk om een warme introductie bij jouw droomklant. Bezoek beurzen, congressen en netwerkbijeenkomsten.


3. Stel een aanvalsplan samen voordat je het bedrijf benadert

  • Benader het eerste contactmoment vanuit de behoefte van de klant. Vergroot jouw geloofwaardigheid vanuit research en referenties, wek nieuwsgierigheid, sluit af met vertrouwen en stuur aan op een korte belafspraak.
  • Creëer een waarde-propositie. Beslissers hebben het druk en hun tijd is kostbaar. Beschrijf de huidige situatie (waar worstelen zij mee en wat is het gewenste resultaat) en schets de gewenste situatie. Benoem vervolgens kernachtig hoe jouw product of dienst het verschil maakt. 
  • Maak de resultaten concreet. Reken je propositie door en kom met concrete cijfers. 
  • Creëer meerwaarde voor het bedrijf door jezelf te positioneren als sparring partner. 
  • Kom goed beslagen ten ijs en bereidt antwoorden voor op mogelijke vragen en/of bezwaren!


Kortom: wil je succesvol ondernemen en binnenkomen bij een belangrijke speler in de markt, dan is een goede voorbereiding cruciaal. Verdoe hun tijd niet maar zorg ervoor dat ieder contactmoment waardevol is!

Wil je jouw kennis over succesvolle acquisitie vergroten?

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief.

Dan laten we je weten wanneer de online cursus ‘Vind en bind jouw ideale klant’ beschikbaar is.