SEA – 10 tips voor succesvol online adverteren

Is SEO een gratis manier om beter gevonden te worden in Google, voor SEA (Search Engine Advertising) moet je betalen. Waarom zou je dat doen? Wat is de meerwaarde van SEA en wat is ervoor nodig? 10 tips voor succesvol ondernemen met SEA!

1. Formuleer je bedrijfsdoelstelling

Wat wil je bereiken: vergroten naamsbekendheid, nieuwe klanten of een verkoopstijging? 

2. Schrijf op wat je concreet in een jaar wilt bereiken

Bijvoorbeeld omzet in euro’s of een X-aantal nieuwe klanten. Bereken op basis daarvan je maandelijkse doelstellingen. 

3. Installeer een webanalyse-tool

Controleer of je SEA-campagnes winstgevend zijn. 

4. Bepaal je budget 

Afhankelijk van de branche, je bedrijfsdoelstellingen en je verwachte impact is 250 euro per maand voor 5 tot 10 zoekwoorden een goed begin 

5. Bepaal je zoekwoorden

Kies de meest relevante zoekwoorden, o.a. je merknaam, beschrijving van je product of dienst en andere relevante termen. 

6. Schrijf een sterkte advertentietekst

Je advertentie bestaat uit een titel, zichtbare URL en beschrijvende tekst. Gebruik voor je titel maximaal dertig leestekens en benoem je gekozen zoekwoord hierin, bepaal je URL, en schrijf een advertentietekst van maximaal negentig tekens waarin je benadrukt wat je bedrijf uniek maakt. 

7. Win je advertentieplek

 De zoekmachine veilt de advertentieplekken tussen de aanbieders. Als jouw advertentie de veiling wint, wordt hij getoond in de zoekmachine. 

8. Check je advertenties regelmatig

Advertenties leveren meer op als je ze regelmatig verbetert. Bekijk in de Google Ads Manager wat je advertenties opleveren. Check wekelijks op het aantal vertoningen van je advertentie, de klikfrequentie en de conversieratio. 

9. Vervang zoekwoorden die niet werken

 In 2021 introduceerde Google BERT: de grootste algoritme-update van de afgelopen vijf jaar. Adverteer niet alleen op zoekwoord maar vooral ook op de intentie erachter! 

10. Hou vol!

SEA marketing gaat met vallen en opstaan. Al doende leer je!